Sunday 24 May 2015

Arteri Septal Defect

Hai readers, 

Mari mengenali penyakit Arteri Septal Defect (ASD)

WHAT IS IT AND HOW DOES IT AFFECT THE HEART?

ASD is an opening or hole (defect) in the wall (septum) between the heart's two upper chambers (atrial).

Blood can flowacross the hole from the left upper heart chamber (left atrium) to the right upper chamber (right atrium) and out into the lung arteries.

If the hole is small, it may not cause problems.

If the hole is large, extra bloof being pumped into the right heart and the lung arteries makes the heart and lungs work harder. The right heart will get enlarged and the lung arteries can become gradually damaged.



Dah lama kan saya tak update blog ni. Saya masuk wad di Institut Jantung Negara kerana masalah penyakit di atas. Walau bagaimanapun tiada sebarang pembedahan dilakukan ke atas saya kerana menurut doktor ia melibatkan risiko yang amat tinggi sekiranya pembedahan dilakukan. Buat masa ini apa yang boleh doktor lakukan ialah beri saya makan ubat supaya saya dapat bertahan. Penyakit ini dikenali sebagai Atrial Septal Defect with Eisenmenger Syndrome.

Sakit itu adalah anugerah dari Allah SWT kepada hambaNya yang terpilih. Tersurat dan tersirat sejuta hikmah disebaliknya. Dugaan bukan sahaja kepada sakit malah dugaan ini kepada setiap ahli keluarga pesakit.

No comments:

Post a Comment